Renata Husáková

renatahusakova@seznam.cz

5. tř. ČJ

Procvičuj si :https://www.umimecesky.cz/cviceni-zdvojene-hlasky

Procvičuj si :

Hrajte si : https://www.google.com/search?q=wordwall+%C4%8Desk%C3%BD+jazyk&rlz=1C1BNSD_csCZ935CZ935&oq=wordwall&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0i131i433j0j69i60l4.5481j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

13.4.

úkoly z online výuky : str. 38 – určit slovní druhy, určit 3 slovesa, vyhledat infinitivy.

16.4.

Úkol z online výuky – uč. str. 39/24 – poslední řádka = doplňovat do vět další slova, na která se můžeme zeptat kdy, kde, jak, jaký ?

Termín : 18.4.

5. tř. Hv

Dynamika = síla zvuku

máme dynamická znaménka p=tiše, slabě, mf=středně silně, f= silně, pp= velmi slabě, ff = velmi silně ( jistě si vzpomínáte ze 4. třídy)

Orfův instrumentář – ten využívat momentálně nemůžeme, ale připomínám, že to jsou nástroje jako činelky, triangl, bubínek…zkuste si vzpomenout, na jaké nástroje jsme hráli, nebo vyhledat na netu a doplňte si další alespoň 4 nástroje a zapište do notového sešitu.

Termín : 22.3.

6. tř. ČJ

Literatura – Čítanka – V. Steklač – Boříkovy lapálie

Otázky : 1. Zjisti si, co znamená “lapálie”.

2. Vysvětli slovo – brak – braková literatura.

3. Pojmenuj všechny hlavní postavy.

4. Vysvětli ” lízat si rány”.

5. Vyhledej alespoň 5 nespisovných nebo hovorových výrazů. Proč je asi autor použil?

6. Jak se jmenovala kniha, kterou kluci tajně četli pod lavicí?

7. Co bylo “Staré bělidlo”?

8. Znala p. učitelka konec příběhu? Proč myslíš??

9. Kdo knihu ilustroval?

10. Už jsi někdy něco tajně četl pod lavicí? ( nebo koukal do mobilu…?). Jak to dopadlo?

Termín : 25.3.

22.3.

Opakujte si – shoda podmětu s přísudkem.

23.3.

Úkoly z online výuky : uč. str. 70/5.

Poslat slohový úkol ( viz výše) + číst mimočítankovou četbu ( konec měsíce – zápis ve čtenářském deníku :)).

Termín : 24.3.

25.3.

procvičujte si :

podmět s přísudkem
podmět s přísudkem

29.3.

Přečtěte si ukázku z Čítanky str. 127 – Návrat z prázdnin, R. Goscinny

Otázky 1. Uveď jméno hlavního hrdiny

2. Co mu navrhla maminka, aby se nenudil?

3. Vysvětli, co je romadúr, hokynář?

4. Jak dopadla historka s čočkou?

Termín : 4.4.

30.3.

Úkol z online výuky : 73/2 – dokončit.

Termín : 31.3.

6.4.

Úkol z online výuky uč. str. 74/3 – určit předměty v pěti dalších větách. Termín : 8.4.

7.4.

Literatura – přečtěte si, prosím, Čítanka, str. 179 – Temný hvozd, J.R.R. Tolkien.

Otázky : 1. Co je hvozd, brod, břečťan ?

2. Jaká zvířata jim půjčil Medděd?

3. Popiš skřety?

4. Jak vypadaly stromy ve hvozdu ?

5. Uveď jména hobitů.

6. Chtěl se Bilbo hvozdu vyhnout ?

7. Co by se stalo, kdyby sešli ze stezky?

8. Uveďte, jaká znáte strašidla z jiných pohádek.

9. Pokud si viděl film Hobit – popiš, co se Ti ve filmu líbilo, popř. nelíbilo.

Termín : 11.4.

8.4.

Úkoly z online výuky : 74/3 – znovu si projděte a označte podmět, přísudek a předmět. Pozor ! Podmět je vždy v 1. pádě!

str. 74/5 – utvořte 7 vět se slovem, které si vždy vyberete – vybrané slovo musí být ve větě PŘEDMĚTEM – takže může být ve všech pádech, ale ne v 1. pádě!

Termín : 11.4.

Hrajte si : https://www.google.com/search?q=wordwall+%C4%8Desk%C3%BD+jazyk&rlz=1C1BNSD_csCZ935CZ935&oq=wordwall&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0i131i433j0j69i60l4.5481j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Procvičujte si :

13.4.

Úkoly z online výuky : str. 75 /2 – doplnit ke slovesů Pum,Puč, Puz.

Termín : 14.4.

15.4.

Úkoly z online výuky : str. 76/3, 76/5 – dokončit.

Termín : 19.4.

15.4.

Přečtěte si ukázku v Čítance, str. 82 – Souboj, Karel May

Otázky k četbě : 1. Co byl tomahavk a greenhorn ? ( za článkem)

2. Komu říkali indiáni ” bledé tváře ” ?

3. Jak se jmenoval velký náčelník Apačů? Kdo byl jeho synem ?

4. Kdo je vypravěčem celého příběhu? ( Co doslova znamená toto jméno ?)

5. Zvítězil Inčučuna nebo Old Shatterhand ?

6. Jak celá příhoda skončila ?

7. Kdo byl Manitou ?

8. Vypiš dvě přirovnání .

9. Prohlédni si kresby Z. Buriana v Čítance a nakresli indiána podle tvé představy.

10. Zkus zjistit, jak se říká příbytku, ve kterém indiáni přebývali.

Termín : 22.4.

6.tř. Př

odkaz na výuk. program

http://www.didakta.cz/DidaktaCZ – Setup – 1.0.0.exe

Při online vysílání si řekneme PIN.

1.3.

Dobrovolný úkol 🙂

15.3.

Členovci

patří sem : pavoukovci, korýši, vzdušnicovci

tělo = hlava, hruď, zadeček

nákres – saranče ( uč. str. 66)

Povrch těla= chitin + uhličitan vápenatý

Chitinová vrstva pokožky je pevnou oporou těla, ale znemožňuje jeho růst, proto dochází ke svlékání vnější kostry, pak nahrazena novou kostrou

nervová soustava= žebříčkovitá

vylučovací soustava = malpighické trubice

dýchání= celým povrchem těla, vodní členovci žábrami, jiní plicními vaky a vzdušnicemi

srdce = trubice, krev volně v těle= otevřená cévní soustava

vývin přímý i nepřímý

pohlaví spíše oddělené, méně – hermafrodité

Úkol : najdi si na netu ukázky trilobitů. Podívej se – Barrandov. Vyhledej informace o vědci, který zde našel fosílie trilobitů( 3 info)

Termín : 26.3.

29.3.

Dodnes přežívají členovci z prvohorních moří – ostrorepi

  • tělo kryje krunýř, asi 60 cm, trnovitý osten, Tichý a Indický oceán

Pavoukovci

2 části těla : hlavohruď a zadeček

celkem šest párů končetin : 1. pár=klepítka,2. pár=makadla, 3.-6.pár= kráčivé nohy

většina – na suchu

nákres- str. 67 vnitřní stavba těla křižáka

Pavouci

křižák obecný

oddělené pohlaví, na hlavohrudi 8 oček, nožky zakončené hřebínky ( pohyb po pavučině)

zadeček připojen k hlavohrudi tenkou stopkou, na zadečku snovací bradavky – zde tekutina, z které tvoří pavučinové vlákno

kořist – obalí pavučinou, vstříkne jed, poté trávicí šťávy – ty rozloží kořist – vysaje ji.

v pavučině zůstanou vyschlé zbytky kořisti

takovému zpracování potravy se říká mimotělní trávení

Prohlédněte si detail hřebínku na noze pavouka.

Termín : 4.4.

6.4.

Křižák – pokračování

uč. str. 68

oddělené pohlaví, samička – opřede kolem vajíček pavučinový zámotek ( kokon) – z něho vylézají na jaře malí pavouci

zástupci :

pokoutník domácí – v domácnostech, vodorovné pavučiny

vodouch stříbřitý – jediný pavouk žijící pod vodou, dýchá vzdušný kyslík – musí vystrkovat zadeček nad hladinu

běžník kopretinový – nestaví sítě, , vytváří tzv. “babí léto”

sklípkani = největší pavouci na Zemi, až 9 cm, tropy, potrava = ještěrky, žáby

Zakresli si křižáka obecného.

Otázky : 1. Co je černá vdova? Kde žije?

2. Podívej se , jak si pavouk tká sítě ( youtube)https://www.youtube.com/watch?v=J5H8UYmAF6M

3. Jak se k nám může dostat pavouk z tropů?

4. Co je kanibalismus ? Existuje u pavouků ? Vysvětli.

Termín : 11.4.

11.4.

Sekáči

nemají stopku mezi hlavohrudí a zadečkem

kulatý tvar těla, dlouhé tenké končetiny – odlamují se, pohybují se sekavým pohybem ( proto tento název)

nestaví pavučinu

sekáč domácí

Roztoči

hlavohruď srostlá se zadečkem

většina roztočů cizopasí na jiných organizmech

zástupci : klíště obecné – listnaté lesy, tráva,

samičky sají krev obratlovců, ústním ústrojím protrhnou kůži hostitele a sají krev

při sání – vypouští látku, která zamezí srážení krve

samečci krev nesají, dospělci nepřijímají potravu

zákožka svrabová – způsobuje kožní chorobu – svrab

samička vyvrtá do pokožky chodbičky, tam naklade vajíčka – larvy

člověk pociťuje svědění, důležité – dodržovat hygienu !

Prosím, zapište si.

Termín : 16.4.

12.4. Otázky k učivu.

1.Jak se můžeme chránit proti tomu, abychom si nepřinesli domů z lesa klíště?

2. Jaké nemoci klíště přenáší?

3. Pokud klíště objevíme, jak ho co nejšetrněji odstraníme?

4. Proč je důležité ještě ranku po klíštěti několik dní pozorovat?

5. Vysvětli přirovnání – drží se jako klíště.

Termín : 16.4.

19.4.

Prosím zapište si poznámky + nákres z učebnice rak říční zespoda str. 70

Otázky k učivu : 1. Jakým způsobem se rak pohybuje ?

2. V jaké části těla má rak chitin ? K čemu slouží?

3. Kolik párů kráčivých nohou rak má?

4. Jak se pohybuje krab?

5. Uveď druhů korýšů. ( kromě raka)

6. Kde žije rak poustevník?

7. V kterých částech oceánu a moří se vyskytuje nejvíce planktonu?

Termín : 23.4.

Hv 6. tř.

Na jaře vždy chodívají lidé uklízet odpad v přírodě ( Den Země – duben)

V minulosti se lidé loučili se se zimou a čistili také studánky od zanešeného listí apod. O tomto zvyku – čistění studánek- se rozhodl vytvořit skladbu český skladatel Bohuslav Martinů- ” Otvírání studánek”.

Zjisti, kdy je přesně Den Země a popřemýšlej , jak bys mohl pomoci přírodě Ty sám ve svém okolí 🙂

Termín : povíme si při online výuce.

Př 7. tř.

odkaz na výuk. program

http://www.didakta.cz/DidaktaCZ – Setup – 1.0.0.exe

Chválím ty, co již odpověděli na otázky z učebny :))

pštros

Malá pštrosáčata 🙂

4.3.

Prosím, zapište si 🙂

18.3.

Fotosyntéza - obrázek
Fotosyntéza - děj

Zopakuj si, jak probíhá fotosyntéza 🙂

Příspěvky od T.V. a P.K.

Hádanka – o jakou se jednou pokojovou rostlinu ?

25.3.

plavuně, přesličky
kapradiny

Otázky : 1.Uveď dle atlasu 3 místa, kde se v ČR těží černé uhlí. Víš, proč zrovna zde?

2. Zjisti, jak se v léčitelství využívá přeslička rolní.

3. Některé kapradiny rostou jako epifyty – zjisti, o co se jedná.

4. V tropech Austrálie roste kapradina parožnatka. Můžeme se s ní setkat také u nás? ( obr. uč. str. 67, za lištou.)

5. Vyhledej si , co je fosilní palivo – uveď příklad.

Termín : 31.3.

Uveď název této pokojovky, myslím, že je to tentokrát velice jednoduché 🙂

Fotopříspěvek od T.Š.

30.3.

JARO !

Uhádneš všech těchto sedm jarních rostlin??Poslední je chráněná.

31.3.

Krásné fotopříspěvky od T.Š. – důkaz, že jaro se hlásí 🙂

6.4.

zapište si poznámky, uč. str. 68 – 71, přečtěte.

Zakresli hroznovité a vrcholičnaté větvení – str. 70 v učebnici.

Otázky : 1. Proč se při vichru snadno vyvrátí smrky?

2. Jaký význam má v českém jazyce slovo kořen?

3. Uveď 5 příkladů kořenové zeleniny.

4. Uveď tři byliny, u kterých se využívá kořen k léčebným účelům. ( Užívá někdo v rodině?)

5. Co je keř a co je polokeř?

6. Čemu se říká borka?

7. Zjisti, co jsou letokruhy a prohlédni si obrázek v učebnici na str. 71 – jaké je zde stáří stromu?

Termín : 11.4.

Příspěvky od P.K. Zkuste si určit, o jaké se jedná jarní rostliny 🙂

Fotopříspěvek od V.K. 🙂

Nakreslete si, prosím, str. 72 – postavení listů na stonku, str. 72 – list – složení. Str. 73 – složený list, jednoduchý list, dlanitě složený, zpeřený.

Termín : 21.4.

Otázky : 1. Jaký jiný význam má ještě slovo list ? ( nejen v botanice)

2. Zkus se podívat, jestli máte doma pokojovou rostlinu, která má panašované listy ( vysvětlení na str. 72 – za lištou).

3. Některé listy pokojových rostlin jsou jedovaté – zkus uvést alespoň jednu ( je to důležité třeba, pokud máte domácí zvířata – vysvětli proč).

4. Zjisti si, co jsou sukulentní rostliny – popiš.

5. Co jsou v listu průduchy?

Opakuj si z učebny – kořen,stonek.

Termín : 21.4.

7. tř. Hv

kdybych chodili do školy, zazpívali bychom si písničku Marnivá sestřenice. Takto si alespoň zjistěte, kdo je jejím autorem a alespoň 3 informace o něm.

Písničku si můžete pustit z youtube.

Zjistěte si, co znamená slovo transpozice.

Termín : povíme si při online výuce .

Pěstitelství

12.4.

Pokuste si zahrát na pěstitele a zkuste si doma vypěstovat řeřichu nebo hrášek.

Není na tom nic těžkého, potřebujete jen misku, vatu a nezapomenout vždy vatu navlhčit, pozor neutopit ve velkém množství vody.

Za týden vypadá řeřicha třeba takto :

řeřicha

Pokud se podaří, prosím, foto z domácího prostředí. Napište také, v jaké místnosti jste rostliny pěstovali, jaká zde byla pokojová teplota, kde byly umístěné ( okenní parapet, stůl, linka…)

Děkuji 🙂

Termín : 12.5.

8.tř. Př

odkaz na výuk. program

http://www.didakta.cz/DidaktaCZ – Setup – 1.0.0.exe

7.2.

Otázky : 1. Jak se nazývá kostní kolagen?

2.Uveď latinský název pro kostnatění.

3. Co je okostice?

4. Na str. 57 ( za lištou) jsou 4 typy kloubů. Vyber si dva a zkus objasnit, jak pracují na základě znalostí z fyziky.

5. Už jsi měl nějakou zlomeninu? Pokud ano, popiš k čemu došlo, jak byla ošetřena a jak dlouho si se léčil. Jak se nazývá zlomenina latinsky?

6. Můžeš si vyzkoušet pokus na str. 56 ( za lištou).Pokud ano, vysvětli, k čemu došlo.

7. Zjisti si, které přípravky je dobré užívat na podporu kloubní chrupavky. C o je v nich obsaženo? ( uveď alespoň tři)

8. Jak rozumíš termínu krvetvorba?

Termín : 12.2.

14.2.

Stavba kostry člověka

Ofoťte a nalepte nebo nakreslete si do sešitu – str. 58

Kostra – tvoří oporu těla, chrání lidské orgány

tvoří ji: a)osová kostra = kostra hlavy a kostra trupu

b) kostra horní končetiny

c) kostra dolní končetiny

Kostra hlavy = a) mozková část ( 8 kostí)

b) obličejová část ( 15 kostí)

Mozková část lebky chrání mozek, kost skalní = nejtvrdší kost v těle

Opět ofoťte obrázky ze str. 59, nalepte.

Kosti si procvičujte, učte se je zpaměti. ( popř. výuk. programy na netu, nebo Didakta)

Otázky 1. Kdo je zakladatelem moderní anatomie?

2. Kolik máme v těle kostí?

3. Kolik kostí má malé dítě?

4. Operace hlavy prováděli Inkové – zjisti si, jak operace mozku prováděli? Ve které době to bylo?

5. Jak se nazývají měkká místa na hlavě novorozence ? Kdy vymizí?

6. Zkus si nahmatat přechod mezi chrupavkou a kostí nosní.

Termín : 18.2.

kostra člověka
kostra končetiny horní
kostra končetiny dolní
kostra hlavy 1
kostra člověka

Procvičte si, určujte si názvy kostí.

21.2.

Kostra trupu

  • tvoří ji páteř a hrudník
  • 33-34 obratlů
  • nosič=kývání hlavy
  • čepovec= otáčení hlavy

Ofoťte nebo překreslete str. 60 obrázek páteř a kostra hrudníku.

Páteř – obratle = 7 krčních, 12 hrudních, 5 bederních, kost křížová( 5 srostlých obratlů), kost kostrční( 4 -5 kostrčních srostlých obratlů)

Hrudník – naučit se : 12 párů žeber ( 7 pravých, 3 nepravé,2 páry volné), žebra připojena k hrudní páteři.

Páteř člověka = dvojesovitě zakřivená

str. 61 – kostra horní končetiny a dolní končetiny – opět ofotit a nalepit. Kostru končetiny tvoří vždy pletenec ( lopatkový, pánevní) a volná končetina. Naučit se jednotlivé kosti + procvičovat ( máte ofoceno viz výše)

Pánevní kost= kost kyčelní, sedací a stydká.

Otázky : 1.Vysvětli, co je lordóza a kyfóza.

2. Která poškození vzniknou z nošení tašky na jednom rameni? Jak toto napravit?

3. Co jsou menisky? Vysvětli. Kdo je mívá často poškozené?

4. Jak se napraví ” ploché nohy”

5. Co je osteoporóza ? Kdo jí trpí?

6. Zjisti, co je dna. Kdo trpěl dnou v historii? Jak jí lze předcházet?

7. Zjisti, co je ischias. Měl někdo v tvém okolí? Pokud ano, popiš.

8. Zlomenina kosti se potvrdí na rentgenu – zjisti si symbol tohoto vyšetření.

9. Str. 117 – typy zlomenin, vypiš. Přečti si, jak poskytneš někomu 1. pomoc při zlomenině.

10. Jak si pomůžeš, pokud nemáš po ruce dlahu?

Termín : 26.2.

1.3.

Svaly

Pohybová soustava – kosterní svalstvo= příčně pruhované

Svaly – bohatě zásobovány krví, protkány nervovými vlákny

Krev přivádí do svalů kyselinu mléčnou, odvádí odpadní látky

Svaly řídí centrální nervová soustava ( mozek+mícha)

Činnost můžeme ovlivnit svou vůlí.

Svalová vlákna vytvářejí snopce, na povrchu je obaluje vazivová blána= povázka

Kosterní svaly se upínají na kost šlachami

Stahem svalového vlákna vzniká pohyb.

Zdroj energie pro činnost svalu = glukóza.( v krvi)

V mozku vznikne nervové podráždění – stah se stáhne.

Svalová únava = nahromadí se odpadní látky, vyčerpá se energie

Relaxace = odbourají se odpadní látky

Nákres : stavba svalového vlákna s popisem.( str. 63)

Termín : 3.3.

4.3.

Otázky: 1. Na které polovině tělo máme mohutnějsí svaly?

2. Které svaly patří k největším?

3. Který sval je nejmenší?

4.Kčemu dojde , pokud budeme přetěžovat jeden sval?

5. Co je příčinou křeče? Zjisti si.

6. Kolik procent celkové hmotnosti tvoří svalstvo?

7.Pokud cvičíš, trémuješ, které svaly posiluješ? Jak naopak svaly uvolníš?

8. Stalo se Ti někdy, že jsi si natáhnul nebo jinak poškodil sval? Jak to vypadalo?

9. Který sval je nejdelší?

10. Vyhledej si různé posilovače svalů + různé přístroje, vyfoť, pošli. ( 3 typy).

Termín: 7.3.

4.3.

Zopakujte si 🙂

Procvičte si 🙂

15.3.

Prosím, zapište si.

Termín : 17.3.

19.3.

Otázky k učivu :

  1. Proč se Achillova šlacha nazývá právě takto?
  2. Otestuj si trojhlavý sval lýtkový – viz str. 64, úkol.( napiš, zda jsi zvládl).
  3. Proč se musí sportovci před závodem rozcvičit?
  4. Uveď jména alespoň tří našich paralympijských sportovců a jaký sprot provozují.
  5. Uveď 5 zajímavostí o paralympiádě. Jaké vedlejší účinky může mít doping?
  6. Kdybys měl možnost zařídit si vlastní fitnesscentrum, jakými přístroji bys je zařídil? ( popiš, vyfoť)
  7. Pohyb ovlivňuje i naši dobrou náladu – vysvětli, jestli je to tak i u Tebe.
  8. Co jsou anabolické steroidy?
  9. Mimické svaly – str. 64 za lištou – odhadni , co prozrazují čtyři obličeje.
  10. Co myslíš, který pohyb je člověku nejpřirozenější ?

Termín : 24.3.

23.3.

Procvičování učiva – testpark

Učivo – KREV

funkce :

– přináší buňkám kyslík a živiny= vyživovací f.

  • odvádí odpadní látky, udržuje pH
  • přenáší bílé krvinky a protilátky zneškodňující mikroorganizmy = obranná f.
  • rozvádí teplo po celém těle, udržuje stálou tělesnou teplotu = termoregulační f.
  • dopravuje hormony do cílových buněk = řídící f.

Tělní tekutiny

tkáňový mok -=tkáňový mok a míza ( lymfa), krev

tkáňový mok – výměna látek mezi buňkami

z přebytků tkáňového moku se tvoří lymfa = nažloutlá tekutina – odváděna zpět do krve

oběhová soustava

oběhová soustava pokrač.

3 otázky viz výše + 4. zakresli si průřez tepnou, žílou a vlásečnicí – str. 66 za lištou

5. Zjisti, co je ateroskleróza.

6. Máš obavy, když Ti berou krev? Sleduješ odběr, nebo Ti pohled na krev vadí?

Termín : 29.3.

29.3.

krevní skupiny

Zapište si, prosím. Uč. str. 68 přečíst.

Otázky : 1. Komu a za co je udělována Janského plaketa?

2. Víš, jakou máš svoji krevní skupinu?

3. Jak lze předcházet chudokrevnosti nebo-li anémii?

4. Kdo může být dárcem krve? Jak často se může krev darovat?

5. Zopakuj si zásady 1. pomoci při krvácení. uč. str. 116.

Termín : 4.4.

6.4.

Téma – Srdce ( pokračování), str. 69.

Zakresli si řez srdcem – str. 69.

Otázky : 1. Porovnej srdce plazů, ryb a savců.

2. Co může být příčinou vysokého krevního tlaku?

3. Co jsou mdloby?

4. Co je kardiostimulátor ? Prohlédni si, jak vypadá.

5. Znáš někoho, kdo má implantovaný kardiostimulátor? Jak se má o sebe starat?

Termín : 11.4.

16.4.

Vyplňte si prac. list.

Projděte si a zopakujte tyto orgánové soustavy.

Termín : 21.4.

8. tř. Hv

Zjisti si info o Orffově instrumentáři a uveď 10 nástrojů, které do něj patří.

Uveď autory písně Marnivá sestřenice. Zjisti několik informací a zapiš so do sešitu na populární hudbu.

Zjisti , co znamená pojem improvizace. Vysvětli, jak si představuješ improvizaci v hudbě.

Termín : 31.3.

9. tř. Př

odkaz na výuk. program

http://www.didakta.cz/DidaktaCZ – Setup – 1.0.0.exe

Tektonické poruchy ( uč. str. 50-51)

tektonické poruchy

Prosím zakreslete do sešitu vrásu ( str. 50),pokles, zdvih a horizontální posun ( str. 51).

Otázky : 1.Uveď 3 příklady vrásového pohoří.

2. Které 2 kontinentální desky se stýkají v oblasti pohoří Himaláj ?

3. Popiš, co je vrásový přesmyk a příkrov ( viz učebnice).

4.Najdi příkopovou propadlinu v České republice.

5. Které hory v ČR mají hrásťovou stavbu?

6. Uveď 3 kerná pohoří.

7. Zjistěte, které jsou nejvyšší budovy světa a jaké je jejich zabezpečení proti posunu podloží.

8. Jaké podmínky musí být splněny, aby mohla na něm být postavena jaderní elektrárna? Proč?

Termín : 1.3.

Zkoukněte si Tektonické poruchy 🙂

3.3.

Prosím, zapište si.

Otázky : 1. Dochází k mechanickému zvětrávání v poušti? Vysvětli.

2. Jak vypadají silnice po zimním období? Objasni proč.

3.Co je eroze? Co jiovlovňuje?

4.Čím narušují povrch hornin lišejníky?

5. Kteří živočichové způsobují biologické zvětrávání? Uveď alespoň 3.

Termín : 8.3.

15.3.

Prosím, zapište si.

Termín : 17.3.

Otázky : 1. Uveď 3 krápníkové jeskyně v ČR. Prohlédni si je. Navštívil si někdy nějakou – uveď.

2. Zjisti, jak dlouho trvá, než se vytvoří 1 cm krápníku. ( Přečti si podrobně, jak se vytváří krápník z chemického hlediska – str. 56 – dole Ch).

3. Vysvětli, co je peřej.

4. Uveď 5 světových kaňonů, kde se nacházejí?( Ukaž si v atlase)

5. Uveď 3 nejznámější vodopády – světové, a jeden český. ( Ukaž si v atlase)

6. Proč se na řekách budují přehrady?

7. Která starověká civilizace vznikla kolem delty Nilu?

8. Uveď 3 světové řeky, které tvoří mohutné delty. Do kterých moří se vlévají?

9. Co jsou meandry?

10. Uveď názvy tří druhů krápníků.

Termín : 22.3.

17.3.

Činnost tekoucí vody

Horní tok :

  • voda vytváří hluboké zářezy= tzv. kaňony
  • vytváří údolí ( tvar V)
  • překonává překážky = vytváří vodopády

střední tok

-zákruty = meandry

dolní tok

  • vytváří naplaveniny, delty

Prosím, zapište si.

Termín : 22.3.

23.3.

Činnost moře, ledovců, větru, organizmů a člověka

uč. str. 58 – 59

Moře – vlnění, příboj, příliv, odliv, mořské proudy

Ledovce – hromaděním neodtávajícího sněhu

posunutí do údolí – unáší s sebou materiál – tvoří tzv. morénu

při postupu do údolí se led mění ve vodu – ledovcová jezera

Pevninské ledovce = Antarktida, Grónsko

Vítr

unáší nejrůznější materiál – obrušování skal, písečné přesypy= duny,

větrná eroze= odnos usazenin větrem

Důsledky rozšiřování pouští = dezertifikace

Přímořské oblasti = vlivem větru vlny přeměňují podobu pobřeží – vznikají pobřežní útesy

Organizmy ( rostliny, stromy, živočichové)

Člověk

přetváří zemský povrch – kácení lesů, rušení mezí, stavba sídel, přemisťování půdy v důsledku těžby, stavby…

Půda pak rychleji podléhá vodní a větrné erozi – povodně !

Otázky :

  1. Jak ovlivňuje měsíc příliv a odliv?
  2. Uveď česká jezera ledovcového původu ( 5) a jedno slovenské.
  3. Vysvětli, co je bludný kámen.
  4. Zjisti 3 zajímavosti o tání ledovců.
  5. Kolik procent půdy je dnes ohroženo dezertifikací?
  6. Co znamená proces revitalizace krajiny?
  7. Uveď a vyhledej tři velké pouště a charakterizuj klima těchto oblastí.
  8. Zkus se zamyslet, jestli je v Tvém okolí místo, které by stálo za to, aby se revitalizovalo. Jaké úpravy krajiny by si zde doporučil?
  9. Uveď 2 velké povodně v ČR – čas, místo, důsledky ( internet , info + ukázky)
  10. Zeptej se rodičů, zda si tyto povodně pamatují a popros je, ať Ti o nich řeknou – povíme si pak při online výuce.

Objevíte-li jakékoliv zajímavosti v přírodě, vyfoťte a podělte se s námi o ně 🙂

Foto k tématu půda.

půda 1
půda

30.3.

Půda

  • svrchní část pedosféry
  • složení = matečná hornina, vlastní půda, humus
  • další – zvětralé horniny a minerály, odumřelá těla rostlin a živočichů
  • půdní typy = černozem, hnědozem, podzol
  • půdní profil = průřez vrstvami půdy
  • kyselost půdy = stupnice pH, snížení kyselosti = vápněním
  • půdní druhy : jílovitá, hlinitá, písčitá
  • význam půdy : zdroj živin, životní prostor

Zemědělská půda = pole, louky, pastviny

nejsvrchnější zemědělská půda = ornice

půdní eroze = vítr, voda odnáší půdu

důležitá vlastnost půdy = úrodnost ( agrozemědělství, ekozemědělství – viz video)

Otázky k učivu 1. Urči tři místa na světě, kde se vyskytuje černozem ( dle atlasu)

2. Které organizmy označujeme jako rozkladače půdy ?

3. Jak vzniká kyselý déšť?

4. Uveď šest živočichů, kteří žijí v půdě.

5. Zjisti si info o kompostárnách ( 3 informace).

Promysli si, které lázně ČR si zpracuješ jako prezentaci ( nabídka str. 72), 3 – 4 slajdy. ( 14 dní) Pokud někde objevíš zajímavé foto k tématu půda,voda, prosím vyfotit 🙂

Termín na zpracování otázek :6.4.

7.4.

Podzemní voda a prameny

formou deště, táním sněhu se dostane pod povrch póry, puklinami

některé horniny ji propustí ( štěrky, písky), jiné ne ( jíly, skály)

voda se hromadí – vytvoří nádrž

pramen= místo, kde se podzemní vody dostává na povrch, je to počátek říční sítě

druhy pramenů : suťový, vrstevní, sestupný

Podzemní voda artéská = uzavřena mezi dvěma nepropustnými vrstvami – navrtá se vrt, voda vystřikuje pod velkým tlakem

Termály

horké prameny, podzemní voda se vyskytuje v blízkosti mg. krbů, když stoupá k povrchu, rozpouští se v ní minerály z okolních hornin – léčebné účely, lázně

západní Čechy – velké množství – Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy lázně, Lázně Kynžvart atd.

Otázky : 1. Které stromy špatně snášejí vysokou hladinu podzemní vody?

2. Najdi pramen Odry, Ohře, Moravy.

3. Uveď 5 názvů minerálních vod. Zjisti z etikety u jedné z nich, které minerály obsahují.

4. Jakou teplotu má vřídlo v Karlových Varech?

5. Zkus zjistit, jak přibližně dlouho vydrží člověk bez vody? ( kteří živočichové vydrží také dlouho bez vody – uveď některé).

Zpracuj si Prezentaci na téma jednoho lázeňského města – příště se podíváme při online hodině ( 14.4.)

Termín : 13.4.

12.4.

Dějiny Země

stáří vesmíru – 13,7 miliardy let

stáří Země – 4,6 miliardy let

vědci zkoumají meteority, horniny, minerály, zkameněliny – tak získávají různé poznatky o Zemi

Zkameněliny= zbytky a otisky pravěkých organizmů , jsou uložené ve vrstvách hornin

Projdi si obrázky na str. 74

Vývoj Země rozdělujeme na geologická období dle tabulky uč. str. 75 = toto ofotit a nalepit do sešitu ( překreslit).

Otázky : Jak se nazývá věda, která zkoumá zkameněliny ?

2. Popiš jednoduše, jak vznikla zkamenělina mlže – obr. str. 74.

3. Na str. 74 je také zkamenělina trilobita. Kde se tyto zkameněliny našly na území ČR?

4. Kdy se dle schématu – vývoj Země a života na ní směstnaný do jednoho dne – narodil Homo habilis ? ( str. 74).

5. Uveď dva dobrodružné filmy z období dinosaurů – druhohory.

Termín : 18.4.

9. tř. Hv

Zjisti si , co jsou v hudbě hudebně výrazové prostředky a jak jich může autor využít ve svých skladbách – prosím zpracovat jednoduchou prezentaci o dvou slajdech.

Termín : 7.4.

Pěstitelství

12.4.

Pokuste si zahrát na pěstitele a zkuste si doma vypěstovat řeřichu nebo hrášek.

Není na tom nic těžkého, potřebujete jen misku, vatu a nezapomenout vždy vatu navlhčit, pozor neutopit ve velkém množství vody.

Za týden vypadá řeřicha třeba takto :

řeřicha

Pokud se podaří, prosím, foto z domácího prostředí. Napište také, v jaké místnosti jste rostliny pěstovali, jaká zde byla pokojová teplota, kde byly umístěné ( okenní parapet, stůl, linka…)

Děkuji 🙂

7. tř. VKZ

Vlivy vnějšího prostředí na zdraví

Vypiš si , co je světlo, oslunění, jak stavíme pracovní a psací stoly a jak zajistíme zrakovou pohodu ( viz body).

Odpověz na otázky na konci textu + 5. popiš, jaká všechna osvětlení máš Ty ve svém pokoji a jak je využíváš.

Termín : 5.2

5.2.

Přečtěte si text o vytápění bytu a kvalitě jeho ovzduší a zapište jednoduché zápisky.

Otázky : 1.Máte doma nějaký zvlhčovač vzduchu ?

2 Co může způsobit v bytě přílišná vlhkost vzduchu?

3. V které místnosti máte doma nejnižší teplotu, v které nejvyšší ? Zkus ji naměřit.

4. Jak se doma chráníte před velkým letním žárem?

5. Čím doma topíte, event. přitápíte?

6. Máte doma provedené zateplení domu? Jaký máte typ oken?( plastová, eurookna, klasická..)

7. Pokud rodiče kouří, kouří v bytě? Kde?

8. Máte doma čističe vzduchu? ( Proč, je někdo alergický na prach apod.?)

Termín : 11.2.

14.2.

Zapiš poznámky – hmyz v bytě, úklid bytu.

Otázky : 1.Zjisti info o mravenci faraonovi, kde se vyskytuje?

2. Zjisti info o švábech, jaké prostředí jim vyhovuje?

3. Zjisti info o molech šatních. Viděl jsi někdy, jak vypadá oblečení poničené od molů?

4. V kobercích, matracích a závěsech se mohou vyskytovat roztoči – ty pak způsobují alergie. Zjisti, co je alergie a jak jí lze předcházet.

5. Vypiš, které úkony týkající se úklidu, vykonáváš každý den.

6. Vypiš, které úkony děláš každý týden.

7. S kterými pracemi pomáháš v rámci úklidu vaší domácnosti?

8. Znáš někoho, kdo má astma, sennou rýmu? Popiš, jak se projevuje.

9. Uveď 3 přípravky na úklid domácnosti.

10. Při alergologickém vyšetření se zjišťuje, jestli chováte nějaké domácí zvíře. Víš, proč?

Termín: 18. 2.

19.2.

Přečti si téma Voda pro domácnost – zapiš stručný zápis do sešitu

Otázky : 1. Zkus sledovat spotřebu vody během jednoho dne u vás doma. Zkus odhadnout, kolik vody jste všichni ten den spotřebovali. ( mytí, splachování, mytí nádobí, voda na vaření…)

2.Vymysli alespoň tři způsoby, jak byste mohli doma vodou šetřit.

3.Z jakého zdroje používáte doma vodu?

4. Pokud používáte studniční vodu, zeptej se rodičů, jak se musí kontrolovat a které limity se u ní hlídají.

5. Prohlédni si na netu, jak vypadají filtry na pitnou vodu.

6.Pijete doma balenou pitnou vodu? Pokud ano, zjisti kolik stojí jedna lahev. Kolik lahví asi vypije vaše domácnost za týden – prozkoumej.

Termín : 25.2.

8. tř. VKZ

Zdraví

Přečti si a zapiš si, co znamená pro Tebe být zdravý.

Přečti si, zapiš definici, co je tělesné zdraví a důležité faktory. Odpověz na otázky 1 – 5. ( č.1,3 a 5 podrobněji ).

Termín : 5.2.

5.2.

Zapiš si poznámky z textu o duševním zdraví.

Otázky : 1.Vyhledej a uveď nějaká tři antistresová cvičení.

2. Co je distres a eustres?

3. Vyzkoušej si sám nějakou antistresovou sestavu a popiš své pocity při cvičení.

4. Základem duševní pohody je mimo jiné překonávání negativního smýšlení. Jak a čím se o to snažíš Ty?

5. Kdo je autorem knihy Léčivá moc smíchu? Kolik způsobů rozzáření nálady zde uvádí?

6. Smích je nejlepší medicína – zkus vysvětlit toto pořekadlo po svém.

7. Co myslíš, je smích nakažlivý? Znáš někoho, kdo umí nakazit smíchem i ostatní?

Termín : 11.2.

14.2.

Zapiš poznámky – sociální zdraví.

Otázky :1. Zjisti si info o skautingu, zapiš několik zásad.

2. Uveď příklady špatné společnosti- v čem např. může mladistvého kazit?

3. Odpověz na otázky z ofoceného listu.

4. Zjisti, co je canisterapie.

5. Zjisti, co je hipoterapie.

6.Jak by se dalo v současné době pomáhat lidem s duševními problémy?

7. Vysvětli, co jsou kontaktní hry, uveď některou. ( tábor, soustředění..)

Termín : 18.2.

19.2.

Přečti si text o duchovním zdraví, proveď zápisky.

Otázky : 1. Vysvětli, co je humanizmus.

2. Vysvětli , kdo je filantrop. Zníš někoho takového ve svém okolí?

3.Jak bys vysvětlil kamarádovi, aby byl vůči ostatním více tolerantní? V čem například?

4. Jsi Ty sám tolerantní k druhým?( pokud někdo má jiné záliby, jiné idoly, jiné zvyky, je věřící apod.)

5. Je něco, co jednoznačně ve společnosti odsuzuješ, a tudíž toto netoleruješ?

6. V poslední době stále častěji slyšíme, že máme ” myslet pozitivně”. Co si pod tímto představuješ?

7. Pro zlepšení kvality duševního zdraví mají význam velmi staré techniky, např. jóga ( vyzkoušíme si v dubnu). Zkus zjistit několik informací o této technice :).

Termín : 25.2.

Sdílet příspěvek:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email