miroslava.balinova@seznam.cz
2. třída:
ONLINE VÝUKA:
úterý – český jazyk + matematika (11.30 – 12.30 hod.)
čtvrtek – český jazyk + matematika (11.30 – 12.30 hod.)
pátek – český jazyk + člověk a jeho svět (11.30 – 12.30 hod.)
Podrobnosti máte ve svých emailech.
PONDĚLÍ 1.3.
ČESKÝ JAZYK: Procvičování psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách. Pracovní sešit str. 74/ cv. 3. Doplň správně i, í/y, ý.
MATEMATIKA: Procvič +/- do 100. Příklady typu 50+3= nebo 38-8= . Pracuj v Minutovkách str. 26/cv. 51 a, b, c, d.
Kontrola úkolů proběhne na online hodině v úterý.
VÝTVARNÁ VÝCHOVA: Úkol na tento týden. Namaluj obrázek, který bude už trochu jarní a bude z přírody. Můžeš použít pastelky, voskovky, fixky,… Použij svou představivost nebo se nech inspirovat přiloženým videem. Obrázek mi pošli nejpozději v pátek do 17 hodin. Povedené obrázky umístím do sekce 2. třída.
ÚTERÝ 2.3. – ONLINE VÝUKA
STŘEDA 3.3.
ČESKÝ JAZYK: Tvoříme a správně píšeme krátké věty. Pracovní sešit str. 75/2. Vymysli a napiš 5 vět (tak jako včera na online hodině). Nezapomeň na velké počáteční písmeno, znaménko na konci věty a dodržuj správné tvary všech písmen. (ve čtvrtek si věty přečteme)
PSANÍ: Přepisujeme slova v písance – str.18/ jelito, piliny, doga. Každé slovo napiš dvakrát.
MATEMATIKA: Dnes si procvičíme + a – v Minutovkách str. 26/52 a, b
ČTVRTEK 4.3. – ONLINE VÝUKA
Procvič si příklady z matematiky:
https://rysava.websnadno.cz/matematika_2.roc/plusdo100_bezb1.htm
PÁTEK 5.3. – ONLINE VÝUKA
PONDĚLÍ 22.2.
ČESKÝ JAZYK: Pracovní sešit str. 71/ cv.2 – doplň i/í nebo y/ý. V úterý zkontrolujeme při online výuce.
ČTENÍ: Čítanka str. 88 – SLŮNĚ STŮNĚ. Básničku od Jana Vodňanského si přečti. Čti nahlas, pečlivě vyslovuj. Můžeš si přečíst opakovaně. Budeme číst také v úterý na online hodině.

MATEMATIKA: Pracovní sešit str. 21/ cv. 1, 2 a 3 (3. cv. přepiš do sešitu M).
ÚTERÝ 23.2. – ONLINE VÝUKA: 11.30 – 12.30 (český jazyk + matematika)
STŘEDA 24.2.
ČESKÝ JAZYK: Písanka str. 18/ opis psacích slov (chyba – tóny), slovo si přečti, obtáhni a opiš (stačí jednou).
MATEMATIKA: Minutovky str. 25/ cv. 50 a, b – pracovní sešit str. 21/ cv. 6

ČTVRTEK 25.2. ONLINE VÝUKA – ČJ + M
Domácí úkol:
Dočti si příběh v čítance str. 90 – 91.
Nezapomeň poslat kontrolní úkol z ČJ 74/1 (do pátku 26.2.)
PÁTEK 26.2. ONLINE VÝUKA – ČJ + ČAJS
4. třída: VLASTIVĚDA Poznáváme naši vlast
22.2. – 26.2. 2021: Orientace na mapě (okolí bydliště), měření vzdáleností
Tento týden budeme pracovat s přílohovou mapou z učebnice. Nejprve se podíváme, jaké má měřítko – 1:1 000 000. To znamená, že 1 cm na mapě je 10 km. Jestliže tedy naměřím vzdálenost z bodu A do bodu B 7 cm, ve skutečnosti je to 70 km.
5. kontrolní úkol: Pracovní sešit str. 12/ cv. 7 (pošli opět do pátku 26.2. 17 hodin)
Celý úkol se týká Plzeňského kraje. Používej také mapy na internetu, doporučuji např. turistické mapy na SEZNAMU. Pokud máte doma mapu Plzeňska v papírové formě, určitě se do ní také podívej. Zjisti, jaké má měřítko.
Pro ty, kteří rádi cestují, přikládám odkaz.
15.2 – 19.2. 2021: Mapa, mapové značky, orientace na mapě

Minulý týden jste se naučili používat měřítko mapy. Tento týden se zaměříme na čtení v mapách. Přikládám otázky, na které bys měl/a umět odpovědět, ale nejprve si projdi přiloženou prezentaci (nebo v učebnici str. 17 – 18):
- K čemu slouží mapové značky (legenda)?
- Co znamenají barvy na mapě?
- Jak jsou v mapě označeny obce (malé i velké)?
- Co je směrová růžice a kde je na mapě sever?
- Jak můžeme určit světové strany?
- Můžeme určit (přibližně) světové strany pomocí přírodních úkazů? Jak?
Prezentace:
https://slideplayer.cz/slide/2422207/
4. kontrolní úkol: Doplň značky v pracovním sešitě str. 12/ cv. 6 – pošli ofocené do pátku 19.2.
8.2. – 12.2. 2021: Mapy, plány, měřítko

1.MAPY A PLÁNY
Již v dobách dávno minulých se lidé snažili zakreslit známou krajinu. Od prvních nákresů se kresba stále zdokonalovala. Jedním z prvních značek byla šipka – znázornění šípu. Od náčrtků na skalních stěnách jsme se dostali až k mapám, které známe dnes. Používáme mapy tištěné na papíru i mapy digitální. Dnes si o mapách řekneme něco více. Podívej se na přiloženou prezentaci (kdo bude mít problém se spuštěním, přečte si v učebnici na str. 15).
http://slideplayer.cz/slide/2986136/
Pracovní sešit str. 11/ cv. 1 – doplň neúplné věty.
2.MĚŘÍTKO MAPY
Každá mapa je zmenšeným obrazem krajiny. Kolikrát je zmenšená udává měřítko mapy. Podívej se na přiložené video.
Pracovní sešit str. 11/ cv. 2. Pokud ti převody nepůjdou, podívej se ještě jednou na video. V případě, že stále nevíš, tak mi napiš.
1.2. – 5.2. 2021: STÁTNÍ SVÁTKY ČR
Víš, co znamenají státní svátky? Co si v tyto významné dny připomínáme? Prostuduj si následující informace a podívej se na přiložená krátká videa. Do sešitu vlastivědy si napiš nadpis: Státní svátky ČR a vypiš si si základní poznámky – zvýrazněné tučně.
Kontrolní úkol tento týden nezadávám.
Státní svátek je den, který je spojený s historií státu. Připomínáme si významnou událost, která zasáhla do dějin naší země. Česká republika má takových svátků sedm.
1.leden – Den vzniku České republiky (1993) , vznikla po rozdělení Československa
8.květen – Den osvobození, konec 2.světové války (1945), porážka fašistického Německa a jeho spojenců
5.červenec – Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje, příchod Cyrila a Metoděje (863), přinesli písmo a jazyk, kterému lidé rozuměli. Připomeň si jejich příběh v přiloženém videu.
6.červenec – Den upálení Jana Husa (1415)
28.září – Den české státnosti, smrt svatého Václava (935)
28.října – Den vzniku samostatného Československa (1918) – Československo vzniklo 28. října 1918 jako jeden z nástupnických států Rakouska-Uherska.

17.listopadu – Den boje za svobodu a demokracii
V tento den si připomínáme dvě události. Psal se rok 1939 – počátek 2. světové války a obsazení naší země Německem. Při demonstraci studentů byl smrtelně postřelen Jan Opletal. České vysoké školy byly zavřeny, začalo zatýkání, popravy.

O padesát let později roku 1989 se Československo znovu bouří. Na Národní třídě v Praze a později v celé zemi demonstrovaly statisíce lidí proti komunistickému režimu.
Ostatními svátky jsou:
1. leden – Nový rok,
Velký pátek,
Velikonoční pondělí,
1. květen – Svátek práce,
24. prosinec – Štědrý den,
25. prosinec – 1. svátek vánoční,
26. prosinec – 2. svátek vánoční
25.1 – 28.1. 2021: STÁTNÍ SYMBOLY ČR

Nejprve si projdi prezentaci o státních symbolech. Pokud ti prezentace nepůjde spustit, prostuduj si kapitolu v učebnici na str. 14.
https://dum.rvp.cz/materialy/statni-symboly-ceske-republiky.html
Nyní si doplň v pracovním sešitě str.9/ cvičení 4. (nápověda: symboly, barvy, vlajka, pečeť, hymna, znak, vlajka).
V přiloženém videu se dozvíš více o naší státní hymně.
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6343-kdyz-se-rekne-nase-zeme-hymna-do-kufriku
3. kontrolní úkol: Napiš mi do emailu jméno autora textu hymny a kde se narodil. Víš, jaká budova v Plzni nese po tomto muži jméno? Zkus zjistit a napiš mi také. Termín do 28.1. 16 hodin.

V dalším videu se dozvíš zajímavé podrobnosti o české vlajce. Proč má tři barvy, kdy a jak se vlajka vyvěšuje atd.
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6341-kdyz-se-rekne-nase-zeme-vlajka-neni-satek

Teď by už měla být hračka doplnit úkoly v pracovním sešitě str. 9/ 5,6 a 7. Úkoly v pracovní sešitě nemusíš fotit a posílat, kontrola bude ve škole. Snad brzy.
18. – 22.1. 2021:
Členění území České republiky, Česká republika – demokratický stát
- Členění území ČR
Nejprve si přečti v učebnici na str. 6 kapitolu o členění území České republiky. Do sešitu si napiš stručné a základní zápisky:
Členění území ČR
- 14 krajů, spravuje krajský úřad v čele s hejtmanem (zjisti a doplň jméno hejtmana/hejtmanky Plzeňského kraje)
- malé obce spravuje obecní úřad v čele se starostou (zjisti a doplň jméno starosty ve tvé obci)
- města spravuje městský úřad, v čele je starosta
- velká města – statutární zajišťuje magistrát a primátor
Z pracovního sešitu vystřihni PŘÍLOHU č. 2 (str. 33) a nalep si ji také do malého sešitu.
2. ČR – demokratický stát
Podívej se na přiloženou prezentaci (po rozkliknutí odkazu prezentaci stáhni nebo si jen zobraz náhled):
https://dum.rvp.cz/materialy/ceska-republika-demokraticky-stat.html
Pokud máš problémy s odkazem, prostuduj si kapitolu v učebnici na str. 12 – 13.
Do sešitu si napiš zápisky:
ČR – demokratický stát
Vznik ČR: 1. ledna 1993
Hlavní město: Praha (sídlo prezidenta, vlády a Parlamentu)
V čele republiky stojí prezident (doplň jméno).
Chod státu řídí vláda v čele s premiérem (doplň jméno).
Parlament se skládá z Poslanecké sněmovny a Senátu.
Poslanci a senátoři projednávají a přijímají zákony.
Na dodržování zákonů dbá policie, porušení zákonů trestají soudy.
Volit své zástupce můžeme od 18 let.
Své vědomosti si můžeš prověřit ve hře RISKUJ
https://dum.rvp.cz/materialy/riskuj-nase-vlast.html
Kontrolní úkol č. 2: Napiš mi jméno starosty/starostky obce, ve které bydlíš. Úkol (jméno) pošli emailem do 21.1. 16 hodin.
11. – 15.1 2021: NAŠE VLAST – ČESKÁ REPUBLIKA
Nejprve se podívejte na přiložené video.
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2172-staty-evropy-ceska-republika
Kontrolní úkol č. 1: Najdi, jak se jmenoval vynálezce kontaktních čoček. (Pošli mi jeho jméno do 14.1. 16 hodin).
V učebnici si přečti kapitolu Obyvatelé České republiky – str. 5 a podívej se na výukovou prezentaci.
Na základě získaných údajů doplň v pracovní sešitě str. 4/ cv. 4 a, b, c.
V pracovním sešitě si najdi Přílohu č. 1 (str. 33). Vystřihni ji a nalep do sešitu vlastivědy. Nezapomeň nalepit i názvy států.
Další náměty k procvičování:
Tělesná výchova 2. stupeň
Děvčata a chlapci, současná doba sportu moc nepřeje. Sportoviště zejí prázdnotou a některým z nás přibývají kila a fyzička jde z kopce. Pojďme s tím něco udělat! Nemůžeme sportovat společně, tak to zkusme individuálně, třeba v obýváku. Přikládám video, tak pojďme na to!